Muzeul "ASTRA": stiri si evenimente

Muzeul „ASTRA”- o constelaţie de unităţi muzeale: Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului, Muzeul Civilizaţiei Transilvane „ASTRA”, Muzeul de Etnografie şi Artă Populară Săsească „Emil Sigerus”, Muzeul de Etnografie Universală „Franz Binder”, Muzeul Culturii şi Civilizaţiei Rromilor - proiect în derulare – şi Centrul Cultural Memorial Gh. Telea-Bologa, de la Noul Român.

Tuesday, October 10, 2006

Campania de comunicare a Programului Sibiu Capitală Culturală 2007, departe de NORMAL

Cu 87 de zile înaintea deschiderii primei sticle de şampanie în cinstea Capitalei Culturale Europene 2007, Sibiul începe să “comunice”. După mari aşteptări şi poate şi mai mari emoţii, referitoare la existenţa sau inexistenţa unei campanii de comunicare strălucite, de nivel european a programului cultural, aceasta a fost lansată, la Sibiu.

Oraganizatorul principal, firma GAV & Scholz, este căştigătoarea licitaţiei pentru campania de comunicare. Lansarea a avut două momente: prezentarea campaniei şi vernisarea unei expoziţii de fotografii şi print-uri. Sintagma aleasă pentru a exprima mesajul expoziţiei: “NORMAL” a incitat întreaga asistenţa şi în primul rând presa centrală şi locală, mai ales că expoziţia a fost prezentată în premieră la Frankfurt în Germania, iar opinia publică din întreaga Europă este pe bună dreptate curioasă să vadă cât de normală este societatea românească la intrarea în UE, la 1 decembrie 2007.

Dar cât de potrivit a fost ales acest cuvânt-simbol, pentru a reprezenta programul capitalei culturale, ne-am convins abia la vernisajul expoziţiei.

În primul rând, campania de comunicare, în sine, a început cu trei luni înaintea deschiderii anului capitalei culturale. ANORMAL! În mod NORMAL, strategia de comunicare se prezintă înaintea stabilirii programului cultural sau cel mai târziu odată cu acesta.

Odată începută (aflăm din primul comunicat de presă al firmei GAV & Scholtz) campania s - a externalizat direct şi complet, urmărind target-area marilor capitale europene. ANORMAL! Este cunoscută importanţa definirii şi promovarii unui fenomen cultural prin atragerea, cooperarea şi responsabilizarea actorilor culturali participanţi, sau în orice caz, a celor mai importanţi!

Oportun, necesar şi important, lansarea propriu-zisă a campaniei la Sibiu organizată şi de această dată fără participarea directă şi deliberarea colectiva a artiştilor fotografi colaboratori. Spre exemplu, nici o lucrare din zecile de fotografii excepţionale ale lui Dumitru Budrala despre patrimoniul tehnic sau cel imaterial din cadrul Muzeului ASTRA – ambele în atenţia UNESCO, nu au fost selectate în expoziţie.

Ar fi fost o oportunitate a instituţilor care gestionează întreg programul, pentru a dovedi că-şi onorează calitatea de actori culturali. În mod ANORMAL, lansarea campaniei de comunicare s - a făcut în faţa presei şi atât! Actorii culturali au fost invitaţi doar la o expoziţie…

În mod absolut paradoxal, faţă de declaraţiile directorului firmei organizatoare, Lucian Georgescu, într-un articol on-line, acesta prelua din una din tezele lui Emil Cioran: “Trăsătura definitorie a naţiunii române este lipsa de răspundere. Unul dintre puţinele „brand-uri” romăneşti internaţionalizate, cumpărat de francezi pentru ca el însuşi s-a dezis de origini, Cioran {…} spune undeva că specificul naţional al românilor rezidă în faptul că nu iau nimic în serios”. Constatăm distanţa ....(să fie acest lucru un aspect al NORMALULUI românesc) dintre idee şi faptă.
NORMAL!


Corneliu Bucur

Director General
Muzeul ASTRA

0 Comments:

Post a Comment

<< Home